keskiviikko 24. huhtikuuta 2013

Nagano

Oooooooooooh!

Nagano taitaa olla kolmas kaupunki Japanissa, jossa viihdyn ensihetkistä lähtien. En tiedä mistä se viihtyminen tai "XXX わちょっと~..." eli XXX[paikka] on vähän... on kiinni. Ensimmäinen hieno paikka oli ensimmäinen paikka Japanissa, eli Shimonoseki. Asiaan vaikutti valtavasti upea sohvasurffausisäntä, jonka luona sai olla kuin kotonaan. Oi ja sää ^^ Koskaan ei pidä väheksyä sään vaikutusta. Mutta siirrän parhaat paikat Japanissa -ajatukset seuraavaan merkintään niin että pysytään tänään vielä nykyhetkessä. Ensimmäinen piristävä juttu Naganossa oli JR east passin ostaminen mukavalta tytöltä, joka etsi vastaukset kaikkiin mun kysymyksiin ja puhui himpun paremmin englantia kuin minä japania niin että tultiin mainiosti toimeen kahdella kielellä sulavasti sukkuloiden. Ja kun kyselin kapselihotellia tai 24h auki olevaa Mäkkäriä (koska mulla ei ole majapaikkaa seuraavaksi yöksi), sain kuulla 24h auki olevasta manga-internet-paikasta 3min päässä asemasta, ja mulle printattiin hinnat ja tiedot paperille.

Ja hyvä putki jatkui: saavuin hostellille puoli tuntia ilmoittamaani aikaa myöhemmin ja mua nolotti, koska hostellin respa on normaalisti kiinni ja sitä nyt mun takia pidettii auki. Mutta
1) löysin perille ensi yrittämällä
2) huomasin matkalla, että sakura on täällä aukeamaisillaan
3 a) mut otettiin hostellilla vastaan lämpimästi b) Key-san lupasi heti auttaa mua etsimään majapaikkoja kultaviikon ajalle + kertomaan muista mukavista paikoista Tohokun alueella [ja jos saa vinkit ihmiseltä joka on tutkinut Japania ristiin rastiin pyöräillen niin ei voi olla huonoja vinkkejä] c) kartan ja suositukset kasvisravintoloista sekä d) tiedon mistä voisin ostaa tarvitsemiani juttuja e) majapaikan toiseksi yöksi Naganossa. Joku oli ilmeisesti perunut varauksen, joten voin olla hostellilla kaksi yötä.
4) tykkäsin kaupungin kaduista ja löysin tarvitsemani jutut paitsi pienen herätyskellon jota ilman tulen ehkä toimeen - sitäpaitsi löysin muuta ja kävin kenkäostoksilla ja melkein päädyin ostamaan kävelykengät; voin mennä huomenna uudelleen jos tuntuu siltä että haluan Ü
5) löysin käytettyä tavaraa [pääasiassa kirjoja] myyvän puodin, josta ostin tuliaisia joista olin himpun verran innoissani
6) juttelin jokaisessa käymässäni liikkeessä herttaisen tai hauskan tai muuten vain mukavan keskustelun työntekijän tai omistajan kanssa japaniksi
7 a) löysin anime-manga-ym.skl-myyvän-nörttikaupan josta b) ostin muutaman kirjan käytettyä mangaa (!) Ü Ü
8) palattuani hostellille täällä oli odottamassa a) mukavia ihmisiä ja b) mukavia sähköposteja ^^


Mä nyt sitä paitsi vielä unohdin jotakin. Kuten loistavan "lounaan" ja lounaspaika:

Lounaspaikka (menin myöhään niin että jäin hetkessä ainoaksi asiakkaaksi) - paikka tuoksui nuotion loimulle ja tuli lämmitti, tee oli hyvää samoin kuin [sieni- ja kasvis]dumplingsit eli おやき [oyaki]. Ja palvelu aivan ihanata, kotoisaa.

"Kauppakadun varrella" käytettyjen kirjojen puoti, josta ostin tuliaisia...
Ja vielä kaksi random-kuvaa Naganon kaduilta. Ensimmäinen livautti hymyn aivoihin ja varmaan huulillekin kun olin kävelemässä asemalta hostellille:


2 kommenttia:

  1. Joku suomalainen on varmaan kulkenut myös kun on lippunsa jättänyt.Lienetkö ehtinyt miettiä miks kyseinen liputus oli?
    Mukava katsella Japanin kuvia,kun olen joskus haaveillut Japanissa käynnistä sen Eevan luona.

    VastaaPoista
  2. Kylläpä ehdin miettiä mistä lippu oli kadun varteen liehumaan päätynyt - eikä ollut yksittäinen päivä, vaan näytti olevan salossa päivästä riippumatta :D

    Mää olen ottanut taas suhteellisen vähän kuvia, mutta totta kai silti enemmän kuin mitä blogiin laitan; näettepä sitten kun tulen :)

    VastaaPoista