sunnuntai 17. helmikuuta 2013

...ja sitten lokeista

Noniin, harhauduin siis äsken kertomaan kielestä ja opiskelusta. Tarkoitus oli kertoa, että lounaan jälkeen opettajani vei mut tyttärensa ja kahden sisarenlapsensa kanssa kaupungin eteläosaan Dianchi-järvelle katselemaan Kunmingin ikiomia rakkaita kultakurkkuja, ---lokkeja ("---" koska en jaksa tarkastaa millä nimellä näitä kyseisiä lokkeja kutsutaan). Ne tulee kuulemma tänne Siperiasta saakka lomailemaan. Oon nähnyt mokomia retaleita jo aiemmin keskustan Green Lake:llä, mutta nää Dianchi:n lokit on kuulemma ihan toista maata koska ne ei laiskottele kuten Greenlakelokit. Lokkeja syötetään ahkeraan molemmissa paikoissa leivänpaloilla ja linnunruoalla (joskin mun opettaja oli sitä mieltä että linnunruoka on linnuille epäterveellistä, ja mántou eli sellainen höyrytetty mauton pulla olisi parempi vaihtoehto), mutta Green Lakella linnut lekottelee laiskana järvessä odottaen, että leivänpala tippuu viereen sen sijaan, että ne lentäis ilmassa kilvan tavoittelemassa ilmaan heitettyjä herkkumurusia kuten Dianchin lokit tekee. ^^

Ihan samanlaisia lokkeja ne mulle oli kuin kaikki muutkin lokit. Samanlaista kirkunaa. Vaikka muodostin kyllä oman pienen kuplan ympärilleni kun äänekkäiden kiinalaisten temmeltäessä seisahduin kaikessa rauhassa paikoilleni ihmettelemään sitä, kuinka kevyesti linnut tuulessa milloin leijuivat paikoillaan, milloin syöksähtivät ilmaan heitetyn ruoanpalasen perään. Ja ajattelin, että on ne linnut vaan kauniita, olivat sitten vaikka vaan lokkeja.

Kerrankin mulla on kuvia tarjota - ei sillä, että haluaisin niitä laittaa, ikävöin edelleen Photaria, ja kirpaisee laittaa käsittelemättömiä kuvia kun kamera on joissakin kuvissa käsittänyt taivaan värit ihan väärin - verratkaapa vaan ensimmäistä ja toista kuvaa keskenään! Pitäis vaivautua kuvaamaan manuaalilla puoliautomatiikan sijaan... Mutta kyllä mua lohduttaa, kun katselin kuvia ensimmäisen kolmen kuukauden ajalta ja vastaan tuli joitain ihan kelvollisiakin otoksia. En mä kameraa nurkkaan heitä, vaikka painiskelenkin jatkuvasti sen tiedon kanssa, että hyväksi kuvaajaksi on hurjan pitkä matka.

Tässä siis vähän tunnelmia Dianchi-järveltä:








6 kommenttia:

  1. Älä nyt jaksa stressata siitä kuvien laadusta, kun ihmiset vaan kaipaa kuvia :P Voin sitten vaikka feissariin laittaa ne shopattuna.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Sain joskus sen käsityksen että fb omistaa sinne laitetut kuvat niin että enpä ole sitten laittanut. Vaikka tuskin ne mun kuvilla kovia rahoja tekis :D ...kumminkin. Mutta saatan tehdä Ollin innoittamana Ifolor-kuvakirjan jota voin sit näytellä jos mun luo tulee kylään *VINKVINK KAIKILLE JOTKA TÄN LUKEE SAA TULLA KYLÄÄN Ü* (sori, oisin laittanu boldauksella jos sellainen ois mahdollista, mutta joudutte nyt kärsimään CapsLockista... ^^)

      - Kiitos Aleksi jatkuvasta rohkaisusta blogin kirjoittamisen suhteen. Sullekin pitäis kehitellä kiitokseksi oma merkintä. Ja Ollille ja Saaralle (Virpi sai jo aiemmin...). Ja porukoille. Muistan kyllä jokaisen puolisäännöllisen kommentoijan ja aika hyvin nekin harvemmin kommentoijat ^^

      Poista
  2. Moi

    Mukava lukea kuulumisia, mutt' tähän aikaan (00:05) ei enää jaksa kovin kirjoitella. Sitä minä vuan hirveesti ihmettelen, jotta mittee ne kiinalaeset niihel kirkuviil lokkiin perrään niin oovat. Oeshan nuita korreemp iänisijä lintujakkii syöteltäväks'. No, huvisa kullae :-))

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Joo, ei tähänkään aikaan (00:02) kovin paljoa enää jaksa kirjoitella - paitsi kokonainen blogimerkintä olisi mielessä. Voivoi. Mutta heti kun loma loppuu niin päivänsä saa kyllä helposti täytettyä - Kunmingissa käy couchsurffareita aina silloin tällöin, ja vaikka en voikaan majoittaa niin mieluusti autan kaupungista selviämisessä niin paljon kuin voin. Tänään sain olla apuna ja olipa hyvä mieli kun saatiin apteekista ostettua mieleisiä kurkkupastilleja kurkkukivusta kärsivälle; ihan ite en kyllä kokonaan selvinnyt, vaan soitin suomalaiselle ystävällemme ja kirjoitin paperille pinyinillä sanat "flunssa", "kurkkupastilli" ja "yskänlääke". Ja kaiken ymmärsivät mitä puhuin - aina ei vaan ollu riittävästi sanoja... Mut mää ihan rohkaistun täällä! ^^

      Sitä lokkien ruokintaa oon mäkin täällä naureskellu ja ihmetelly ja kakkasadetta puistossa kävellessäni pelänny. Ei oo vielä ottanu osumaa.

      Poista
  3. No hei!

    Olipa taas ihana kuulla susta.Kyllä minä aika usein täällä käyn ja välillä luen sitten uudestaan vanhoja tekstejä, jos ei ole uusia :)
    Minä pidin lokkikuvista ja olen samaa mieltä Aleksin kanssa, että kuvanlaadusta viis, kunhan on kuvia :)
    Voitko kuvitella, että matkasi on kohta jo puolessa? Missä vaiheessa olit ajatellut vaihtaa Japaniin?

    -Saara

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Voi Saara-rakas, luin tän kommentin sähköpostista ja voi kun tuli hyvä mieli! Kyllähän mun pitäis tietää että lukijoita on ja että merkintöjä odotetaan mutta jotenkin - pakko myöntää - mä unohdan sen helposti jos ette jatkuvasti muistuta. Että kiitti vaan sulle taas ^^ ps. Munkin pitäis varmaan aina palata siihen blogimerkintään johon olit vastannut että käyt työajallakin lukemassa ja uutta tekstiä odottelet... ^^

      Ja: hyvä on, koetan tsempata kuvien kanssa. Jos olen tässä joku ilta kotona niin koetan käydä alkumatkan kuvat läpi ja pikkuhiljaa lisäillä niitä tänne satunnaisesti tekstien joukkoon niin näette vähän mitä mä oon tähän mennessä nähny :)

      ...en todellakaan voi kuvitella että puolessa! Enkä edes halua kuvitella moista.... :D En todellakaan! Elekee muistuttoo *kyynel* ...jatkan suunnitelmista seuraavassa merkinnässä niin muutkin saa kuulla ^^

      Poista