tiistai 19. helmikuuta 2013

Ehee, vahvasti kuulumislinjoilla taas ^^

Voi että, nyt on kyllä pakko päivittää ja kertoa vaikka ei nyt mitään niin erikoista mutta kun on niin monta mukavaa juttua mielessä että tekee mieli jakaa:

Palasin tänäaamuna kielenopintojen pariin. Laskin eilen, että osaan vähintään 300 sanaa (vaikka muisti on joskus vähän hidas) - ja voi että mussa on kaiketi tapahtunut jotain koska tuskin kiinalaiset ympäri kaupunkia on niin järisyttävästi muuttuneet; mulle tullaan juttelemaan! Hississä ja bussissa ja bussipysäkillä ja missä vaan jos seisoskelen paikallaan ja kattelen ympärilleni ja mulla on hyvä mieli. Ei tietenkään joka bussipysäkillä tai aina jos pysähdyn, sellainenhan olis raskasta. Ja tänään aloitin keskustelun ihan itse kaupassa teemyyjän kanssa kun koetin selvittää oliko myynnissä ollenkaan pussiteetä (ongelmana oli vaan että en tiennyt sanaa "pussi[tee]" - eikä se tule elekielestäkään kiinalaisille ensimmäisenä mieleen, koska kaikki myynnissä oleva [kiinalainen] tee on jotain-muuta-kuin-pussiteetä. Ja pidin sitkeästi pintani enkä paennut mihinkään vaikka kävi äkkiä selväksi, että tämä juttu ei nyt selviä ihan parilla lauseella kun kumpikaan ei ihan ymmärrä.

Noniin, siinä lyhyesti ja aasinsillan kautta [meinattiin ostaa teetä jäljempänä mainitun henkilön kipeää kurkkua varten] seuraavaan ilonaiheeseen; tutustuin taas yhteen mukavanoloiseen couchsurffariin. Tällä kertaa en pystynyt majoittamaan koska kämppis on palannut lomailemasta - ja kerrotaan nyt samaan hengenvetoon neljäskin juttu: meillä oli valtavan hyvät keskustelut tässä iltasella, ja kämppis heti kotiin tultuaan auttoi muaa ......aaaaargh, ei näitä asioita pysty erittelemään :D Miten olisi tämä:

Mulla oli pari viikkoa sitten kylässä vieras josta tuli veli ja toinen josta tuli sisko ja veli on tulossa lyhyesti takaisin pyörähtämään kylässä ennen kuin jatkaa matkaa kotikaupunkiinsa, ja kolmannenkin mukavan kaverin tapasin tänään ja neljäs surffari on tulossa ja on se vaan makee nettipalsta ja mietin että matkustaessa sitä tapaa sellaisia ihmisiä ketä ei kotimaassa tapaisi ja mulla on [viidennet ihmiset] kyläpaikka Uudessa-Seelannissa johon mua odotetaan heti elokuun [eli isäntien] kotiinpaluun jälkeen. Ja mulla on täällä kavereita jotka kutsui mut huomenna (ke) päivälliselle intialaiseen ja sen jälkeen leffailtaan ja the more the merrier sanoi irlantilaisystäväni kun tuumin että voisinkohan tuoda nämä uudehkot tuttuni mukana - ja musta on niin ihana auttaa niitä ketä voin vaikka kielitaito mulla on varsin vajavainen enkä edes ole maisemissa enää kovin kauaa - mutta ainakin voin kertoa vähän bussiliikenteestä ja soittaa suomalaisystävilleni ja kysyä että mikä on hyvä kurkkupastilli ja saisinko sen pinyinillä kiitos ja kun menen kauppaan tai apteekkiin niin mua ymmärretään jos vaan tiedän mitä sanoa. 

Ja kun loma loppuu niin olen tosiaan iloinen että vietin sen tekemättä sen kummempia; tänään olin heti menossa aamun puoli yhdeksästä illan puoli kymmeneen, ja senkin jälkeen vielä soittelin puheluita ja lähettelin tekstiviestejä ja juttelin pitkään kämppiksen kanssa elämästä ja maailmankaikkeudesta ja kaikesta. Ja vastailin sähköposteihin ja kävin läpi uudet kiinan kielen sanat.

Ja kävin ostamassa French cafesta iltapäivällä hyvää puolitummaa jyväleipää ja vaikka toonit meneekin välillä vähän vinksin vonksin niin mua ymmärretään. Ja kaupassa teemyyjäkin selitti mulle päätä pahkaa ja osasin nauraa itselleni monta kertaa kun en paljoa osannut enkä ymmärtänyt - mutta jotain sentään ymmärsin ja myyjäkin ymmärsi. Ja jatkoin keskustelua sitkeästi, vaikka alussa myyjätuntui hämmentyneeltä siitä, etten ihan ymmärrä ja näytän vähän hämmentyneeltä, mutten jättänyt sitä rauhaan vaikka se vähän yritti pakoilla ja niinpä asia lopulta selvisi niin että myyjä saattoi meidät alakerran apteekkiin.

Mitähän muuta - ainiin: syränsyrän mun kesätyöt alkaa vasta 17.6. ja palaan Suomeen jo 6.6., niin että ehdin olla ainakin yhden yön Helsingissä, ja sen jälkeen viettää aikaa perheen kanssa Savonlinnassa ja sitten vielä muuttaa Kuopioon. Kyllä KYS on mahtava [kesä]työnantaja Ü Ja pääsin sisätaudeille kuten toivoinkin - joskin tajusin että apua-munhan-pitää-siinä-tapauksessa-opetella-uusia-asioita, vaikka olin meinannu siinä rennosti töiden ohessa tekaista kandin, niin että pääsisin sit aloittelemaan aineistonkeruuta gradua varten. Wellwellwell, katsotaan miten tässä käy. Olen jo sanonut täällä kaikille että opintoja on jäljellä puolitoista vuotta - jotenkin epäilen, ettei muutaman rästikurssin + kandin + gradun tekeminen + kahden harjoittelun suorittaminen mene vuodessa ihan kivuttomasti...

Ja muita tulevaisuuden suunnitelmia: mulla on Kunmingissa oloa jäljellä noin kuukausi. Siitä kolme viikkoa (tämä mukaan lukien) on kielikoulua. Kielikoulun jälkeen saatan lähteä reissaamaan provinssin pohjoisosaan, tulla sitten takaisin, kerätä nopsaan kimpsut ja kampsut kokoon ja suunnata yhden tai kahden välipysäkin kautta Shanghaihin, pistäytyä Yantaissa kavereita moikkaamassa ja palata sitten Shanghaihin, josta on tarkoitus ottaa maaliskuun loppupuolella jolla Japaniin. Päivämääristä mulla ei ole tarkempaa tietoa, mutta viisumi vanhenee maaliskuun viimeisenä päivänä joten sitä ennen on paras poistua maisemista.

Ja mikä parasta: mä en ede muista mistä kaikesta mä ilahduin tänään! 


Ps. Mietin tänään bussissa että jos aurinko saa jonkun ihmisen hyvälle mielelle niin sen ihmisen pitäis muuttaa Kunmingiin. Sillä tavalla se ois käytännössä aina onnellinen.

6 kommenttia:

  1. Mulle tuli sama mieleen tosta auringosta Meksikossa. :) Täälläkin paistoi aurinko pitkästä aikaa ja päivät pitenee. :))

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hei Katja, onpa ihana huomata et säkin käyt täällä Ü - ja kiva kuulla susta. ...oon mä täällä välillä aina miettiny et millanen sää Suomessa on nyt; täällä on aika tasaisesti auringonpaistetta joka päivä mut kai täälläkin jotain muutosta säässä tapahtuu kun ruoditut puut alkaa vihertää ja aina-vihreisiin on ilmestynyt uutta vaaleanvihreää kasvustoa. Ja jotkin puut on täynnä kukkia - ei oo edes lehtiä ollenkaan! Suomessa saa nauttia vähän enemmän vaihtelusta :D

      Hmm - pitää sit kehottaa ihmisiä muuttamaan Meksikoon kans? ^^ Toivottavasti [ja onneks] jotkut haluaa jäädä Suomeenkin...

      Poista
  2. Kerrassaan valoisa postaus! Hymyilyttää minuakin, vaikkei 'ihan koko päivää' ole muuten hymyilyttänyt, heh. :) Ihania kuulumisia! Elämää!! :D

    Mie leivoin just kaks erilaista sänpylätaikinaa ja mietin, että niin, äiti ei koskaan rajoittanut meidän sämpylöiden syöntiä (ja mun muistini mukaan varsinkin tuoreena niitä syötiin kuin viimeistä päivää), mutta voi että, kyllä niissä on isolle perheelle tekemistä! Mutta ah, niin herkullisia! Ja pojat sai syödä iltapalan majassa, kun pöydät oli vielä jauhossa :)

    Rakstn snua! pus*

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. rkstn snua myös Ü Onpas hyvä että valoisuus välittyi kaiken sekavuuden keskeltä - mutta jos oisin miettiny että mitenkähän tän selkeästi kirjoittaisi niin eipä olis tullut kirjoitettua ^^

      Oih, sun tekemiä sänpylöitä <2... Oispa ihana syödä sit kun palaan kotiin vinkivink :D Voi pojat, majassa kaikki maistuu paremmalle kun höysteenä on seikkailun makua :)

      Jesh, toivottavasti sun tää päivä on loistava - kauniita unia sulle toivottelen koska sun pitäis olla nukkumassa; mä viimeistelin just koulutehtävät ja vaihdan vaan pikapikaa vaatteet ja kiiruhdan bussille. luvluv ja söpssöps ^^

      Poista
  3. Olipa tosiaan sekava postaus! :D Mutta, ah, niin minnamainen, kun oli niin positiivinen :) Kiva, että sulla on vähän sosiaalista elämääkin.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ehee, mulla onkin nyt yhtäkkiä ihan kamalasti sosiaalista elämää, meinaa opiskelu (kotitehtävät) jäädä vähän huomiotta. Teen kolmatta aamua peräkkäin läksyt aamulla, koska oon tullu niin myöhään kotiin :D Mutta viihdyn - huono puoli on että aika menee nopeesti :D :D

      Jup, ensi kerran yritän pitää päiväkirjamaisuuden itselläni keskenäni ja kirjotella jotain vähän järkevämpää; aiheita ois kourallinen mutta aikaa vähän vähemmän. Ehkä huomenna :)

      Poista